• LEVERING
    1 - 2 hverdage
  • PRIS
    MATCH
  • INGEN
    BETALINGSGEBYR

Information om elbiler

El-bils ladere og stiktyper kan varierer alt efter producenten af enten laderen eller bilen. Herunder en kort gennemgang af de forskellige muligheder.




Ladningstyper:


Ladningen af EL-biler foregår typisk som MODE1, MODE2, MODE3 eller MODE4.


MODE1:MODE1 ladning er en direkte kabel-forbindelse mellem et standard strømudtag fra husets installation (230V/400V) med jord. Maximum ladestrøm er 16A. Der foregår ingen kommunikation mellem strømudtaget og bilens ladekredsløb. Anvendes typisk kun på ældre modeller af EL-biler.


MODE2:MODE2 ladning er en direkte kabel-forbindelse, men med en kontrolboks på kablet, mellem et standard strømudtag fra husets installation (230V/400V) med jord og til bilens ladekredsløb. Maximum ladestrøm er 32A. Der foregår kommunikation mellem strømudtaget og bilens ladekredsløb, som tilretter hvor stor strøm der maximalt må trækkes fra strømkilden.


MODE3:MODE3 ladning er ladning gennem en lade-enhed med indbygget kontrolboks. Ladning kan ikke påbegyndes før end der er etableret kommunikation mellem bil og lade-enhed. Kommunikation gør at bilen aldrig lades med større spænding/strøm end den kan tåle. Fastmonterede hjemme-ladere er typisk MODE3.


MODE4:MODE4 ladning er tilkobling til en DC lader, med kommunikation mellem bil og ladestation. Anvendes typisk på TESLA.




Stik-typer:


Der anvendes pt. 2 typer af stik på EL-biler. Herunder en kort gennemgang af forskellen.


TYPE1:5 polet stik, hvoraf 2 poler anvendes til ladestrøm, 1 pol til jord og 2 poler til signaloverførsel. TYPE1 anvendes til overførsel af en-faset vekselstrøm (AC) til bilens ladesystem. Anvendes bla. til Nissan LEAF. TYPE1 er oftest at finde på Japanske biler og som standard i Nord Amerika. Maximalt 230V/16A. TYPE1 stik har en sikkerhedsmekanisme som gør at hvis sikkerhedslåsen udløses afbrydes strømmen.


TYPE2:7 polet stik, hvoraf 3 er faser, 1 er NUL, 1 er jord, og 2 til signaloverførsel. Fordelen ved denne type er at man kan lade enten 230V/16A, 230V/32A, 400V/16A eller 400V/32A. Det vil sige at hvis man i dag har en bil der maximalt må lades med 230V/16A kan man godt bruge 400V kablet. Skulle man senere opgradere sin bil behøver man ikke et nyt kabel. Sikkerhedsmekanismen i denne type foregår ved at de 2 signal ben sidder længere tilbagetrukket og så snart stikket trækkes lidt ud mistes forbindelsen og ladning afbrydes.

Om Batterihuset.dk

Har du behov for at købe et bilbatteri, golfbatteri eller campingbatteri, eller måske et traktorbatteri, el-cykelbatteri eller marinebatteri, så er Batterihuset.dk den rigtige leverandør. Vi har også værktøjsbatterier og elektronik batterier som alkaline eller lithium batterier, ligesom vi har et stort udvalg af knapcelle batterier. Som følgeprodukt har vi naturligvis også ladere til forskellige formål, og har du brug for at købe en lader eller blive rådgivet om det rigtige valg af lader så kontakt os gerne via chatten.

Batterihuset.dk   |   7500 Holstebro